Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta?
To, czy środki z wyłudzonego przez oszusta przelewu trafią z powrotem na nasze konto, będzie zależało od czasu reakcji i podjętych przez nas kroków, jednak istnieją również sytuacje, w których pieniędzy przelanych na konto złodzieja nie uda się odzyskać.
Co można zrobić i kogo powiadomić, aby odzyskać pieniądze przelane na kont oszusta? Odpowiadamy w tym artykule. Dowiedz się też, jak wyglądają procedury w zależności od banku, do którego zostały wysłane wyłudzone pieniądze.
Najczęstsze rodzaje oszustwa
Nasze zakupy oraz płatności za usługi czy rachunki przenoszą się do sieci, która coraz bardziej wypiera transakcje przy użyciu gotówki. W związku z tym, do internetu przenoszą się także oszuści pragnący dokonać wyłudzenia pieniędzy.
Choć świadomość społeczna na temat bezpieczeństwa cyfrowego stale rośnie, tak samo, jak poziom oraz rodzaje zabezpieczeń – kreatywność przestępców nie zna granic i wciąż opracowywane są nowe metody kradzieży środków.
Najpopularniejsze z nich to w tej chwili:
1. Phishing
Wyłudzenie phishingowe polega na wprowadzeniu konsumenta w błąd, posługując się przynętą w postaci szeroko dostępnych usług internetowych. Oszuści wykorzystujący ten sposób, podszywają się często pod:
- dostawców energii,
- operatorów telekomunikacji,
- towarzystwa ubezpieczeniowe,
- banki,
- fundacje.
Tworzą wiadomości do złudzenia podobne do tych, które faktycznie mógłby przesłać jeden z wymienionych wyżej podmiotów i proszą w nich o podanie danych, które następnie nielegalnie wykorzystują lub o uregulowanie fikcyjnej należności.
2. Kradzież tożsamości
Przestępcy, by wyłudzić pieniądze, podszywają się pod osoby z zaufanego kręgu swojej ofiary lub na przykład za pracodawców, którzy pod płaszczykiem atrakcyjnego zatrudnienia, wymuszają na nieświadomym „aplikującym” przesłanie swoich danych osobowych i skanu dowodu osobistego. Tyle wystarczy, by na przykład nielegalnie zaciągnąć chwilówkę w imieniu oszukanego.
3. Fałszywe oferty sprzedaży
Z oszustwem tego typu spotkamy się najczęściej na portalach aukcyjnych lub w mediach społecznościowych. Złodziej zamieszcza tam fikcyjne ogłoszenie sprzedaży i żąda płatności z góry. Po otrzymaniu gotówki żaden towar nie zostaje wysłany, a sprawca… ulatnia się.
Co możemy zrobić, kiedy znajdziemy się w takiej sytuacji?
Pieniądze zostały przelane na konto oszusta — co teraz?
Nasze działania oraz dostępne opcje odzyskania utraconych pieniędzy będą każdorazowo powiązane z momentem, w którym uświadomiliśmy sobie, że zostaliśmy ofiarą oszustwa.
- Jeśli przelew został przez nas wysłany, ale bank wciąż go nie zaksięgował, przysługuje nam możliwość cofnięcia całej operacji.
- Jeśli transakcja jest już zakończona i środki trafiły na konto, na które nie powinny, możemy złożyć reklamację w banku.
Cofając przelew, mamy pewność, że gotówka wróci na nasz rachunek. Reklamacja nie zawsze kończy się sukcesem, jednak daje podstawy do dochodzenia sprawiedliwości na drodze sądowej.
1. Cofnięcie przelewu
Odwołanie transakcji wychodzącej to prosta dyspozycja bankowa, którą umożliwia większość banków w Polsce. M.in.:
- ING Bank Śląski,
- Santander Bank Polska,
- PKO BP,
- Getin Bank,
- mBank,
- Credit Agricole,
- BOŚ Bank,
- BNP Paribas,
- Citi Handlowy.
By cofnąć przelew, należy skontaktować się z pracownikiem banku telefonicznie (poprzez infolinię) lub osobiście (w placówce banku). Wiele instytucji udostępnia tę opcję również przez bankowość elektroniczną i aplikację bankową.
2. Reklamacja przelewu
Reklamacja przelewu wymaga kontaktu z pracownikiem banku (telefonicznego, osobistego lub ewentualnie przez formularz kontaktowy dostępny na stronie) oraz danych feralnego przelewu, które pozwolą go zidentyfikować.
Kolejne działania przeprowadza sam bank i można je opisać w 3 krokach:
- Kontakt banku
Instytucja kontaktuje się z bankiem odbiorcy reklamowanego przelewu i informuje o całej sytuacji. - Interwencja u właściciela konta
Bank obsługujący rachunek, na który błędnie trafiły nasze środki, zwraca się do jego właściciela i wskazuje numer konta, na który transakcja powinna zostać zwrócona (to najczęściej rachunek techniczny banku – poprzez brak zwrotu bezpośrednio na konto nadawcy, chronione są dane osobowe odbiorcy).
Osoba, która wzbogaciła się w sposób nieuprawniony, zostaje także poinformowana, jakie mogą być konsekwencje, jeśli nie odda gotówki.
Pełna kwota powinna zostać zwrócona na wskazany rachunek w terminie do 30 dni od otrzymania takiej dyspozycji. - Udostępnienie danych
Jeśli przelew zwrotny nie trafi na konto techniczne lub bezpośrednio do nadawcy w odpowiednim czasie, bank udostępnia dane osobowe właściciela konta, na które omyłkowo lub w wyniku manipulacji trafiły pieniądze, by poszkodowany mógł skierować sprawę na drogę sądową.
Pieniądze przelane na konto oszusta — bank PKO
Mając konto w banku PKO, możemy ratować sytuację zarówno przy pomocy cofnięcia przelewu, jak i reklamacji. Niestety anulowanie operacji będzie możliwe standardowo tylko do momentu realizacji transakcji przez bank, czyli kiedy przelew ma w systemie status „oczekujący”.
Sesje wychodzące Elixir są w PKO realizowane w dni robocze, w godzinach:
- 8:00,
- 11:45,
- 14:30.
Jeśli jako klienci banku PKO posiadamy aplikację iPKO, możemy anulować przelew samodzielnie, jeżeli w menu, w zakładce „Rachunki” widnieje on w folderze „Oczekujące”.
Przelew pieniędzy na konto oszusta — bank ING
Bank ING również daje nam możliwość odwołania przelewu oraz — gdy na to już za późno — reklamacji.
Jak czytamy na oficjalnej stronie banku ING, przelew wykonany w dni robocze:
- danego dnia do godziny 8:15 – możemy cofnąć do godziny 9:00 (w dniu jego złożenia),
- od 8:16 do 11:35 – cofniemy do godziny 13:00,
- od 11:36 do 14:45 – mamy możliwość cofnąć do 15:30,
- od 14:46 do końca dnia – możemy cofnąć do 9:00 kolejnego dnia roboczego, tak samo, jak wszystkie przelewy wykonane w soboty, niedziele i święta.
Anulowanie przelewu jest możliwe po kontakcie z pracownikiem banku lub przy pomocy aplikacji ING, w historii transakcji, w zakładce „Szczegóły”. Niezależnie od tego, jaki sposób wybierzemy, pieniądze zostają zwrócone na nasz rachunek najpóźniej w kolejnym dniu roboczym.
Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta — mBank
mBank umożliwia zarówno cofnięcie przelewu, jak i jego reklamację, jednak tak samo, jak w przypadku dwóch poprzednich instytucji, z pierwszej opcji można skorzystać tylko, jeśli od wysłania pieniędzy nie upłynęło zbyt dużo czasu.
Sesje wychodzące w mBanku odbywają się w godzinach:
- 5:55,
- 9:55,
- 13:25.
Błędnie wysłany przelew może zostać zgłoszony w placówce mBanku lub na mLinii – infolinii instytucji, natomiast cofnięcia można dokonać również w aplikacji bankowej.
Pieniądze na koncie oszusta — co jeśli bank nie zdołał pomóc?
Jak widzimy, banki oferują pewną pomoc w odzyskiwaniu wyłudzonych pieniędzy, jednak mają ograniczone pole działania. Szczególnie jeśli przelew zdążył już zostać zaksięgowany na koncie oszusta i przestępca może dowolnie dysponować skradzionymi środkami.
W takiej sytuacji powinniśmy uzyskać od banku dane właściciela konta, na które w wyniku oszustwa trafiła nasza gotówka i zgłosić sprawę odpowiednim organom i urzędom. Możliwości jest kilka.
Jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego?
Choć reklamacja bankowa nie gwarantuje, że osoba, która otrzymała na konto środki, których nie powinna – odda je, procedura jest konieczna, by otrzymać od banku dane, na które założony został ów rachunek, co może pomóc w dochodzeniu swoich praw w dalszym postępowaniu.
Oto jak odzyskać wyłudzone pieniądze, jeśli bank w wyniku reklamacji przekazał nam dane oszusta i nie może już bardziej pomóc:
- Zgłoszenie przestępstwa
Zgłosić na policji zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Rozpoczynamy tym samym postępowanie karne. - Powództwo cywilne
Wytoczyć przeciwko oszustowi powództwo cywilne. Warto w tym celu udać się do kancelarii prawnej, która oferuje zaopiniowanie sprawy czy pierwszą konsultację za darmo – otrzymamy wtedy profesjonalną opinię na temat tego, jakie realnie mamy szansę na odzyskanie środków.
Jeżeli oszustwo było powiązane ze sprzedażą towarów czy usług, skargę można zgłosić także:
- do rzecznika finansowego,
- do Federacji Konsumentów,
- do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pamiętaj, aby zabezpieczyć wszystkie dowody powiązane z oszustwem:
- dokumenty sprzedaży,
- korespondencję mailową,
- dowody wpłat.
Mogą one realnie pomóc policji czy prawnikom w doprowadzeniu sprawy do końca z zadowalającym dla nas wynikiem.
4 komentarze
Małgorzata Zarzecka
12.11.2023, 2:18 pmKatarzyna
26.05.2023, 8:21 pmB.M
10.04.2023, 4:17 pmJanusz
22.06.2023, 3:28 pm