Mandat na raty – jak rozłożyć?

Mandat na raty – jak rozłożyć?

Zaktualizowano 04-10-2023 Autor: Marta Wycisło

Wraz z początkiem 2022 r. w Polsce zaczął obowiązywać nowy taryfikator kar dla kierowców. Nieprzestrzeganie przepisów wiąże się obecnie z 10-krotnie wyższymi kwotami mandatów niż jeszcze kilka lat temu. Przekroczenie prędkości o 41 km/h karane jest grzywną w wysokości 1 000 zł (lub 2 000 zł, jeśli to kolejne takie wykroczenie). Dla wielu osób jednorazowy wydatek tego rzędu kompletnie nie mieści się w domowym budżecie. Na szczęście, w niektórych przypadkach można rozłożyć mandat na raty. Zobacz szczegóły.

Czy możliwe jest rozłożenie mandatu na raty?

Przyjęcie mandatu za popełnienie wykroczenia daje możliwość ubiegania się o rozłożenie płatności na raty. Taką prośbę należy wystosować przy pomocy specjalnego wniosku, którego wzór jest dostępny do pobrania w dalszej części artykułu.

Ważne!

Odmowa mandatu skutkująca skierowaniem sprawy do sądu zamyka drogę do późniejszej spłaty ewentualnej kary w kilku czy kilkunastu transzach. Aby móc wnioskować o spłatę ratalną, należy przyjąć karę.

Najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać, chcąc rozłożyć mandat na raty:

  1. Całą procedurę uruchamia złożenie wniosku w odpowiednim urzędzie — właściwym dla organu, który nałożył sankcje.
  2. Czas na złożenie wniosku to 7 dni od chwili otrzymania mandatu.
  3. Prośby rozpatrywane są przez urzędników indywidualnie, dlatego należy je dobrze uargumentować.

W jaki sposób poprzeć swoją prośbę o rozłożenie mandatu na raty?

Argumenty, które sprawiają, że urzędnicy pozytywnie opiniują takie wnioski, to m.in.:

  • bezrobocie;
  • dochody na stosunkowo niskim poziomie;
  • zły stan zdrowia uniemożliwiający dobrą płacę, np. choroba przewlekła;
  • płacenie wysokich alimentów.

O rozłożenie spłaty kary na kilka transz możesz oczywiście wnioskować niezależnie od sytuacji finansowej — musisz jednak posiadać odpowiednie uzasadnienie. Z ekonomicznego punktu widzenia, taki rodzaj zapłaty za mandat jest korzystniejszy dla kieszeni.

Warto wiedzieć!

Jeśli dostałeś odmowę spłaty mandaty w ratach dowiedz się jak zapłacić mandat jednorazowo.

Dlaczego opcja spłaty mandatu na raty może być korzystna?

Opóźnienie w spłacie kary za wykroczenie — np. drogowe — nie wiąże się z naliczaniem żadnych odsetek. Również regulowanie zobowiązania w ratach nie jest w żaden sposób oprocentowane.

Jedyny koszt podzielenia należności na kilka/kilkanaście mniejszych części to 10 zł opłaty skarbowej. To oznacza, że zamiast przekazywać do urzędu skarbowego jednorazowo przykładowe 1 000 zł, możesz (niemal za darmo) po prostu płacić po 100 zł przez 10 miesięcy, co dużo mniej obciąży Twój osobisty budżet.

Jak rozłożyć mandat na raty?

Mandat rozłożysz na raty, składając wniosek do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. To właśnie na adres tego organu należy przesłać wymagane dokumenty.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

ul. Rejtana 3B,

45-331 Opole

Można to zrobić na 3 sposoby:

  • Pocztą tradycyjną (najlepiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru);
  • Przez ePUAP;
  • Przy pomocy portal.eu Urzędu Skarbowego.

Koszt złożenia wniosku to 10 zł. Potwierdzenie przelewu dołącz do wniosku.

W jego tytule zamieść:

  • swoje imię i nazwisko,
  • PESEL,
  • opis – „opłata od decyzji o rozpatrzeniu mandatu na raty”.

Mandat na raty bez składania wniosku — czy to możliwe?

Jedyną w pełni legalną drogą rozłożenia mandatu na raty, jest wysłanie odpowiedniego wniosku, uiszczenie opłaty administracyjnej i otrzymanie pozytywnej decyzji z urzędu.

Samowola w tym zakresie, czyli np. spłacanie grzywny w transzach na tzw. własną rękę, choć może „ujść płazem” nie jest polecanym i formalnym sposobem na uniknięcie jednorazowej spłaty nałożonej kary.

Ze swojej strony zdecydowanie polecamy wysłanie wniosku, szczególnie że nie jest to nazbyt skomplikowany dokument, a jego darmowy wzór jest do pobrania na stronie urzędu oraz poniżej.

Darmowy wniosek o rozłożenie mandatu na raty

Pobierz wzór wniosku o rozłożenie mandatu na raty całkowicie za darmo:

Jeśli dokument chcesz stworzyć samodzielnie, pamiętaj, że musi on zawierać:

  • Datę i miejsce sporządzenia pisma;
  • Dane urzędu, do którego jest kierowany;
  • Imię, nazwisko, dokładny adres i inne dane kontaktowe osoby ubiegającej się o spłatę ratalną;
  • Numer i serię mandatu, który chcesz regulować w miesięcznych transzach;
  • Uzasadnienie wniosku, czyli zwykle po prostu informację o trudnej sytuacji finansowej popartą załącznikami potwierdzającymi zawarte w dokumencie argumenty.
  • Proponowany harmonogram spłaty — najczęściej propozycję płatności określonych kwot co miesiąc np. przez rok.
  • Podpis nadawcy.

A co w sytuacji, kiedy nawet płatność w mniejszych częściach jest poza zasięgiem naszego portfela?

Nie mam na spłatę mandatu — co robić?

Nowy taryfikator kar za wykroczenia drogowe zakłada, że możesz otrzymać grzywnę np. w wysokości 5 000 zł. Nawet jeśli urząd zgodzi się rozłożyć ją na 10 rat, to wciąż 500 zł miesięcznie — dla jednych niewielka kwota, dla innych — nieosiągalna. Czy można więc ubiegać się o jakąś dodatkową pomoc w uregulowaniu zobowiązania?

Tak, istnieje na to kilka sposobów:

  • Wniosek o odroczenie spłaty mandatu — możesz zawnioskować o odroczenie terminu spłaty kary, do momentu znalezienia się w lepszej sytuacji finansowej, ale tylko jeśli możesz jakoś udowodnić, że takie okoliczności wystąpią w najbliższym czasie.
  • Wniosek o umorzenie mandatu — podstawą do złożenia takiego dokumentu może być zły stan zdrowia lub bardzo trudna sytuacja finansowa, które jednoznacznie wskazują na to, że ani teraz, ani za jakiś czas, nie będziesz w stanie uregulować należności.
  • Pożyczka na spłatę mandatu — jeśli w tej chwili nie dysponujesz odpowiednimi środkami, ale Twoja zdolność kredytowa pozwala na zaciągnięcie innego zobowiązania, by pokryć koszt mandatu, rozważ udanie się do banku lub firmy pożyczkowej. Jeśli jesteś osobą, która raczej nie może liczyć na finansowanie bankowe, zawsze pozostaje Ci opcja pożyczki dla osób zadłużonych. Wybierając odpowiednią ofertę, zwróć uwagę zarówno na swoje możliwości, jak i koszty kredytu czy pożyczki. Wybierz jak najtańszą opcję.

Co się stanie, gdy przestanę spłacać raty mandatu?

Podstawowy termin zapłaty mandatu to 7 lub 14 dni. Czas na uregulowanie należności może ulec jednak znacznemu wydłużeniu, jeśli urząd pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek o rozłożenie kary na raty.

Jeśli nawet wtedy nie uda Ci się dotrzymać terminu płatności, organ najprawdopodobniej wyegzekwuje go za pomocą:

  • ściągnięcia należnej kwoty ze zwrotu nadpłat podatku dochodowego;
  • komornika;
  • sądu — w przypadku rozprawy, orzeczenie na Twoją niekorzyść powiększy należność do zapłaty o koszty sądowe.
Ważne!

Jeśli organom nie uda się uzyskać należności za mandat w ciągu 3 lat, grzywna ulegnie przedawnieniu.

Czy spłata mandatu na raty może wpłynąć na historię kredytową?

Niespłacony mandat karny jest tzw. należnością publicznoprawną. To oznacza, że powstały w wyniku braku spłaty grzywny dług nie trafi do Biura Informacji Kredytowej czy też rejestrów zadłużonych prowadzonych przez Biura Informacji Gospodarczej.

Ponieważ są to główne bazy danych, do których swoje zapytania kierują instytucje finansowe, opóźnienia w regulowaniu takich należności nie mają kluczowego wpływu na decyzje kredytowe, które otrzymasz.

Oceń tekst

Zaczynała od nauki oszczędzania z artykułów internetowych, skończyła jako pasjonatka wszystkich zagadnień finansowych i gospodarczych, o których chce edukować innych. Wcześniej zawodowo związana z Human Resources i księgowością. W obecnej pracy czerpie z tych dziedzin, by jeszcze lepiej wspierać czytelników, przekazując swoją wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego.

Kontakt z autorem:

- Opinie

0 Opinii

Jeszcze nie skomentowano!

Możesz być pierwszy