Ile kosztuje oklejenie auta? Jaka cena w 2023?

Ile kosztuje oklejenie auta? Jaka cena w 2023?

Zaktualizowano 01-11-2023 Autor: Magdalena Godzieba

Oklejenie samochodu folią to dość popularna praktyka. Ma ona swoich zwolenników i przeciwników, jednak istnieje kilka ważnych argumentów, które przemawiają za tym, że warto to zrobić. Dziś skupimy się na kwestiach związanych z kosztem oklejenia auta i czynnikami, które na nią wpływają.

Czym jest oklejenie samochodu?

Oklejenie samochodu to zaaplikowanie na jego karoserii specjalnej folii. Jest to jeden ze sposobów na całkowitą jego metamorfozę pod względem wyglądu. Folia może stanowić dodatkową ozdobę, zmienić jego kolor, a także stanowić niebanalną reklamę. Jest to popularna praktyka w branży motoryzacyjnej. Folię można naklejać samodzielnie, a także zlecić usługę w profesjonalnym zakładzie.

Czy możliwe jest samodzielne oklejanie samochodu?

Z czysto teoretycznego punktu widzenia, nie ma żadnych przeciwwskazań co do tego, aby okleić samochód samodzielnie. Czynność ta okaże się zdecydowanie łatwiejsza, zwłaszcza dla tych, którzy mają za sobą już pewne doświadczenia z oklejaniem aut. Nowicjusze mogą z kolei znaleźć w internecie sporo poradników i filmów video, które potencjalnie ułatwią zadanie.

Nieprofesjonalne oklejenie auta, może jednak przynieść efekt daleki od oczekiwanego. Jakie są minusy i z jakim ryzykiem należy się liczyć? Po pierwsze, należy mieć odpowiednią wiedzę związaną z przygotowaniem lakieru. Znaczenie ma tutaj obecność korozji na karoserii (także tej mikroskopijnej), ale także ilość przetłoczeń na każdym elemencie auta. Niedokładne i nieprecyzyjne oklejenie to przede wszystkim daremna praca. Folia nie będzie wówczas spełniała swojej funkcji, nie wspominając już o wyglądzie, który może pozostawić wiele do życzenia.

Czynniki wpływające na koszty oklejenia samochodu

Poniżej wymieniamy najważniejsze czynniki, od których zależny jest końcowy koszt usług związanych z oklejaniem samochodu folią.

Rozmiar pojazdu

Nie da się ukryć, że od wielkości samochodu, będzie zależała ilość folii, jakiej trzeba będzie użyć. Przełoży się to także na cenę samego wydruku, jak i pracy związanej z czynnością oklejania. Mały samochód wygeneruje z pewnością najmniejszy koszt, średnie auto będzie stosunkowo droższe w oklejeniu. najdrożej wypadną duże samochody, na przykład dostawcze lub busy.

Wybór materiału

Na rynku istnieje wiele rodzajów folii, jakich można użyć do oklejania samochodu. Mogą to być na przykład: folie winylowe, folie graficzne, folie reklamowe, czy folie ochronne. Jeśli chcemy, aby samochód był oklejony specjalnym wzorem lub grafiką, to koszty usługi mogą wzrosnąć wraz ze stopniem skomplikowania grafiki i ilości użytych kolorów. Folie w pełnym kolorze będą wiązały się ze stosunkowo wysokim kosztem.

Skomplikowanie projektu

Cena oklejenia samochodu zależy w dużej mierze od tego, jak bardzo skomplikowany jest projekt, ale także jak skomplikowany jest kształt nadwozia konkretnej marki samochodu.

Wybór warsztatu lub profesjonalisty do wykonania usługi

Koszty usługi oklejenia, mogą różnić się w zależności od wybranego miejsca usługowego, a przede wszystkim od renomy i doświadczenia osoby, która będzie wykonywała zadanie. Firma z dobrymi opiniami, pobierze zdecydowanie wyższą cenę za swoje usługi.

Lokalizacja geograficzna

Miejsce, w którym chcemy zlecić usługę, jest bardzo ważne z punktu widzenia ceny. Warsztaty mieszczące się w dużych miastach i w dodatku w ich centrach, mogą narzucać wyższe ceny, niż te bardziej lokalne, znajdujące się w małych miejscowościach.

Przygotowanie powierzchni

Jeśli samochód, który ma być oklejony, nie jest już pierwszej nowości, zapewne nie ma już idealnej powierzchni. Wobec tego, konieczne może okazać się jej przygotowanie przed oklejaniem. W zakres takich usług, wchodzi: szlifowanie, czyszczenie, pozbywanie się ognisk korozji. To wszystko zwiększy końcową cenę.

Gwarancja

Niektóre firmy oferują gwarancję na trwałość wykonanego oklejenia, która może obejmować dość długi czas. taka dodatkowa usługa może wiązać się ze zwiększonym kosztem, jednak daje pewność co do jakości usługi oraz co do wykonania ewentualnych poprawek w razie potrzeby.

Przykładowe ceny oklejenia samochodu

Koszt oklejenia auta, zależy w największej mierze od ilości pracy, powierzchni oraz stopnia skomplikowania projektu graficznego. Z inną kwotą spotkamy się w przypadku oklejania rodzinnego, 7-osobowego SUV-a, czy Minivana, a z inna w przypadku niewielkiego, kompaktowego auta.

W każdym warsztacie, można zdecydować zarówno o kolorystyce, grafice, jakości folii ale także obszarze samochodu, jaki ma być potraktowany folią. Średnie ceny kształtują następująco:

Koszty w zależności od rozmiaru pojazdu i wybranych obszarów

  • od 1500 zł – małe auta i oklejanie wybranych miejsc, które narażone są na uszkodzenia;
  • od 3500 zł – średnie auta i oklejanie dodatkowo maski oraz błotników;
  • od 5000 zł – duże auta oklejane kompleksowo.

Koszty w zależności od wybranego materiału

  • folia matowa – koszt najtańszej folii matowej to 20 zł za m2, tej lepszej jakości sięga już 90 zł za m2;
  • folia ochronna – w zależności od producenta, od 50 do 100 zł.m2;
  • folia winylowa – od 90 zł/m2;
  • folia polimerowa – od 120 zł/m2;
  • folia wylewna – od 180 zł/m2;
  • folia chromowana – od 550 zł/m2.

Koszty w zależności od stopnia skomplikowania projektu

  • projekty nieskomplikowane – od 2000 zł za całość;
  • projekty mocno skomplikowane, z dużą ilością kolorów i grafiki – 7000-10000 zł.

Koszty w zależności od miejsca i różnych profesjonalistów

Ceny oklejenia samochodów, różnią się oczywiście w zależności od miast. Przykładowo, w Warszawie średni koszt to 6000 zł, w Lublinie 5000 zł. Najniższe koszty oklejenia samochodów, obserwuje się w dolnej części Polski – woj. śląskie i dolnośląskie – średnio 3500 zł.

Nie zawsze jednak opłacalne jest udawanie się do miejsca mocno oddalonego od zamieszkania, gdyż koszty związane z transportem mogą nie zrekompensować różnicy w cenie usługi, nie wspominając już o ewentualnym korzystaniu z gwarancji.

Im większe doświadczenie warsztatu, tym wyższa cena zostanie nam zaproponowana. Taka sama usługa w miejscu o wysokiej renomie może kosztować przykładowo 6000 zł, podczas gdy w tym mniej znanym wyjdzie około 4000-4500 zł.

Jak obniżyć koszty oklejenia samochodu

Zanim zdecydujemy się na oklejenie auta wybranym serwisie, warto jest przeprowadzić badanie rynku i porównać dostępne oferty pod względem cen. Należy przy tym zwrócić uwagę na jakość wykonania oraz rodzaj używanych materiałów. Lokalne firmy często oferują bardziej konkurencyjne ceny, niż te duże i znane. Nie należy przy tym rezygnować z opcji negocjowania ceny, zwłaszcza jeśli w planie ma się większą współpracę, na przykład oklejenie kilku aut.

Usługa oklejenia samochodu może, ale wcale nie musi iść w parze z usługą przygotowania grafiki. Znaczną oszczędność przyniesie samodzielne jej zaprojektowanie, o ile oczywiście można poszczycić się takimi zdolnościami. Należy przy tym pamiętać, że im mniej skomplikowany projekt, tym tańsza będzie usługa oklejenia. Chcąc znaleźc oszczędności, najlepiej jest postawić na jednolite kolory i możliwe ograniczenie bogatego wzornictwa.

Jednym ze sposobów na obniżenie kosztu oklejenia samochodu, może być na przykład pominięcie poszczególnych elementów, takich jak: lusterka, zderzaki, czy progi. Efekt, jaki zostanie osiągnięty, może być równie satysfakcjonujący, jak przy oklejeniu całości auta, a ulga w końcowym koszcie z pewnością będzie odczuwalna.

Oklejenie warto jest planować w okresie promocji i rabatów. Trzeba w tym celu śledzić strony firmowe miejsc, które bierzemy pod uwagę do zlecenia usługi.

Jak sfinansować oklejenie samochodu?

Sfinansowanie oklejenia samochodu, może wiązać się ze znacznym kosztem, jednak można skorzystać z różnych rozwiązań, które przybliżą nas do realizacji celu.

Najbardziej oczywistym źródłem gotówki własne oszczędności. Nie każdy posiada jednak źródło dochodu, które pozwoli na odkładanie znacznych kwot. Z pomocą może wówczas przyjść kredyt bankowy lub pożyczka chwilówka. Warunki takich rozwiązań mogą różnić się między sobą w zależności od wybranych instytucji, dlatego warto jest porównywać różne warianty.

Jeśli samochód ma być oklejony w celach reklamowych, można spróbować pozyskać sponsorów lub firmy chcące zaprezentować swoje usługi na oklejanym samochodzie.

W niektórych miastach funkcjonują szkoły artystyczne, w której szkolą się przyszli profesjonaliści w oklejaniu samochodów. Czasem można natknąć się na ogłoszenia dotyczące chęci wykonania pracy za darmo lub za symboliczną opłatą. Układ takiego rozwiązania jest prosty – my oddajemy auto w ręce osób początkujących, one z kolei mogą odbywać swoje praktyki i jednocześnie wykorzystać zdjęcia gotowej pracy w celach promocyjnych.

Oceń tekst

Kontakt z autorem:

- Opinie

0 Opinii

Jeszcze nie skomentowano!

Możesz być pierwszy