Awizo – czym jest i jaką pełni funkcję?

Awizo – czym jest i jaką pełni funkcję?

Zaktualizowano 03-02-2024 Autor: Magdalena Godzieba

Czasem zdarzy się, że otworzysz skrzynkę na listy, a Twoim oczom zamiast koperty ukaże się mała kartka z informacją o oczekującej korespondencji. Tak dzieje się w sytuacji, gdy listonosz miał dla Ciebie przesyłkę poleconą, a nie zastał Cię w domu. Wprawdzie podejmie on jeszcze jedną próbę odwiedzin, jednak możesz znacznie szybciej wziąć ze sobą awizo i udać się na pocztę. Dziś opisujemy najważniejsze kwestie związane z tym dokumentem.

Czym jest awizo i skąd można je dostać?

Awizo to pewien rodzaj papierowego powiadomienia. Z terminem awizacji nieodłącznie związane są usługi pocztowe. Awizo umieszcza się w skrzynce po to, by poinformować adresata, że przesyłka gotowa jest do odbioru w określonym miejscu – zazwyczaj w placówce pocztowej lub w lokalnym punkcie odbioru.

Przesyłki które trafiają do skrzynek mogą być przez nas spodziewane lub nie. Zaleca się zatem regularne kontrolowanie schowków na listy, gdyż na odebranie awizowanej korespondencji przysługuje określony czas.

Jak prawidłowo powinno wyglądać awizo?

Listonosz wrzuci przesyłkę bezpośrednio do skrzynki w przypadku, gdy będzie to zwykły list lub mała, mieszczącą się w skrzynce paczka. Gdy list oznaczony jest jako polecony – ma literę ”R” lub gdy jej przedmiotem są pieniądze, sprawa nieco się komplikuje . Dla listonosza jest to sygnał, że musi on dostarczyć go do rąk własnych adresata lub upoważnionego lokatora, który mieszka pod tym samym adresem.

Listonosz zobowiązany jest ręcznie wypełnić taki druk, jeśli nie zastanie wskazanej osoby w domu. W awizo muszą znaleźć się następujące informacje:

  • imię i nazwisko adresata;
  • adres zamieszkania;
  • rodzaj przesyłki (list polecony, paczka, przekaz pieniężny);
  • data próby doręczenia przesyłki;
  • maksymalny termin odbioru przesyłki w placówce.

Poczta Polska i jej nowoczesne usługi awizacyjne

Poczta Polska posiada w swojej ofercie bardzo wygodne usługi specjalne. Jeśli jesteśmy osobami zabieganymi i nie mamy czasu na to, aby udawać się osobiście do placówki i stać w kolejkach, możemy zastrzec że chcemy by nasze listy polecone trafiały od razu do skrzynki. Wystarczy w tym celu wypełnić odpowiedni wniosek.

Dodatkowo, można otrzymywać bezpłatne wiadomości SMS lub e-mail o tym, że nasza przesyłka znajduje się w skrzynce. Wypełnienie wniosku nie wymaga osobistego stawiennictwa w placówce – formularz można przekazać do rąk listonosza.

Osoby, które często wyjeżdżają na dłuższy czas, mają jeszcze jedną wygodną opcję – wydłużenie czasu przechowywania listów w placówce pocztowej. Przesyłka może dzięki tej usłudze poczekać na poczcie nawet cztery tygodnie i nie zostanie zwrócona do nadawcy w standardowym czasie.

Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest też usługa ”Odbiór w punkcie”. Klienci mogą dzięki niej wybrać opcję odbioru przesyłki w jednym z wybranych punktów partnerskich, co może być bardziej dogodne niż odbiór w placówce pocztowej, na przykład z uwagi na mniejszą odległość. Współpracujące z Pocztą Polską sieci to: ”Żabka” oraz punkty ”Ruchu”. Poczta wprowadziła także wygodne automaty paczkowe, które zlokalizowane są w bardzo wielu miejscach. Posiadają one skrytki różnych rozmiarów i umożliwiają zarówno nadawanie, jak i odbieranie paczek.

Czas na odbiór – ile dni?

Łączny czas na odbiór przesyłki, wynosi 14 dni. Termin ten dzieli się na 2 próby osobistego doręczenia przez listonosza. Oznacza to, że jeśli pierwsze jego doręczenie okaże się nieskuteczne i nie zareagujemy na pozostawione awizo w terminie 7 dni, podejmie on kolejną próbę wręczenia nam przesyłki osobiście. Gdy ponownie mu się to nie uda, pozostawi on w skrzynce tak zwane ”zawiadomienie powtórne”. Nasz czas na odbiór to kolejne 7 dni, a przesyłka dopiero po tym czasie, zostanie odesłana do nadawcy.

Co natomiast, gdy ostatni dzień na odbiór przesyłki wypadnie w weekend? W postępowaniu cywilnym i sądowo- administracyjnym weekend to czas ustawowo wolny od pracy. Jeśli zatem ostatni dzień terminu odbioru wypada w sobotę lub niedzielę, to termin jest przesuwany na kolejny dzień roboczy. W praktyce więc wypadnie w poniedziałek (chyba, że będzie on świętem – wówczas termin przesuwa się na kolejny dzień). W postępowaniu karnym wygląda to nieco inaczej – weekend nie jest traktowany wyjątkowo. Jeśli zatem nasza poczta nie świadczy usług całodobowych, należy zadbać o odbiór przesyłki w piątek.

Uwaga!

Uchylanie się od odebrania niechcianej korespondencji, na przykład z sądu lub policji, nie zwalnia nas z odpowiedzialności. Zgodnie z prawem, jeśli nie podejmiemy przesyłki po drugim awizo, sąd zamieści w aktach sprawy adnotację, że została ona prawidłowo doręczona, pomimo że adresat się z nią nie zapoznał.

Odbiór awizo – czy inna osoba może odebrać naszą przesyłkę?

Być może nie każdy o tym wie, ale do odebrania poleconej przesyłki – również tej z sądu i policji – upoważniona jest każda pełnoletnia osoba, która mieszka w tym samym lokalu co jej adresat. Co więcej, reguluje to art. 37 pkt 3 Ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. o prawie pocztowym.

Jeśli zatem do drzwi zapuka listonosz, a naszą przesyłkę odbierze rodzic, współlokator, małżonek, czy rodzeństwo, uznaje się ją za skutecznie doręczoną. Możliwe jest mimo wszystko zastrzeżenie możliwości odbioru przesyłek wyłącznie osobiście, gdy nie chcemy, aby współlokator lub członek rodziny miał prawo robić to za nas. Jeśli takiego zastrzeżenia nie dokonamy, w domyśle przyjęta zostanie nasza domniemana zgoda na odbiór przez osoby trzecie.

Sytuacja znacznie bardziej komplikuje się wówczas, gdy chcemy poprosić kogoś o odebranie naszej przesyłki w placówce pocztowej. Dawniej, gdy w dowodach osobistych znajdowały się jeszcze adresy, można było udowodnić wspólne zamieszkanie. Dowody, którymi posługujemy się dziś, nie zawierają tej informacji. Co zatem, gdy czekamy na ważną przesyłkę a nie mamy możliwości osobiście stawić się w placówce?

Na szczęście Poczta Polska przewiduje opcję sporządzenia specjalnego pełnomocnictwa, które upoważnia do odbioru cudzych przesyłek poleconych. Taki dokument mieć charakter czasowy albo trwały. Najlepiej jest sporządzić je w placówce pocztowej w obecności pracownika. Oto dane, jakie powinny znaleźć się w upoważnieniu:

  • imię i nazwisko osoby upoważnionej oraz upoważniającej;
  • serie i numery dowodów obu osób;
  • czas obowiązywania pełnomocnictwa;
  • określenie rodzaju przesyłek możliwych do odebrania przez pełnomocnika.

Awizo od sądu i policji – co oznacza?

Przesyłki z sądu i policji to wyjątkowo ważna korespondencja. Wysyła się je zazwyczaj w formie poleconej. Zawierają ważne dokumenty prawne lub informacje dotyczące spraw sądowych, czy też śledztw. Tego typu korespondencji nie należy się nigdy obawiać. Przeciwnie – regularne jej odbieranie pozwoli nam czynnie uczestniczyć w dotyczącej nas sprawie, udzielać odpowiedzi, wyjaśnień i korzystać z przysługujących praw.

Zazwyczaj na odpowiedzi w sprawach sądowych mamy określony termin, który bezpowrotnie przepada (na przykład sprzeciw od nakazu zapłaty). Pamiętajmy, że dwukrotne nieodebranie listu równe jest domniemanemu doręczeniu. Nie warto jest uchylać się od zapoznania z zawartością takich przesyłek.

A co jeśli otrzymamy awizo od sądu i policji, którego się nie spodziewamy? Koperta może kryć różne dokumenty, między innymi:

  • powiadomienie o rozprawie (na przykład gdy ktoś wskazał nas na świadka zdarzenia);
  • wyrok sądowy;
  • wezwanie na przesłuchanie;
  • decyzje śledcze;
  • zawiadomienie o toczącym się postępowaniu karnym;
  • korespondencja związana z mandatami, czy też grzywnami.

Jeśli nie wiesz od kogo konkretnie przyszła korespondencja, zawsze możesz to wygodnie sprawdzić. Polecamy w tym celu zapoznać się z naszym poradnikiem: jak sprawdzić od kogo jest list polecony.

E-awizo – nowoczesne rozwiązania w komunikacji pocztowej

Poczta Polska, podobnie jak wielu dostawców usług – internetu, czy abonamentów telefonicznych, wyszła na przeciw współczesnym trendom cyfryzacyjnym i udostępniła wygodną usługę E-awizo. Taki elektroniczny dokument wysyłany jest adresatom w formie sms-owej lub e-mailowej, zamiast w postaci tradycyjnych druczków wrzucanych do skrzynki. Sam przekaz, jaki otrzymujemy, niczym nie różni się od wersji papierowej. W powiadomieniu widnieje informacja o możliwości odbioru przesyłki we wskazanej placówce i terminie.

Rozwiązanie to niesie za sobą szereg korzyści dla obu stron – dostarczającej i odbierającej. Klienci prowadzący mobilny styl życia, mają zdecydowanie przyspieszony dostęp do informacji. Listonosze z kolei nie musza tracić czasu na żmudne wypisywanie druczków. Ważny jest ponadto aspekt ekologiczny – takie rozwiązanie pozwala obniżyć generowanie niepotrzebnych śmieci papierowych, które wyrzucamy.

Co ważne, usługa jest w pełni darmowa i można zlecić ją elektronicznie. Wystarczy wejść na dedykowaną stronę: https://eformularze.poczta-polska.pl/eawizo/, a następnie wypełnić i wysłać formularz. Żądanie wymaga dodatkowo uwierzytelnienia tożsamości w placówce, jednak odbywa się to jednorazowo.

Oceń tekst

Kontakt z autorem:

- Opinie

0 Opinii

Jeszcze nie skomentowano!

Możesz być pierwszy