Polecenie zapłaty — na czym polega zlecenie stałe?
Jeśli płacąc za rachunki, ręcznie ustawiasz wszystkie parametry przelewu i uzupełniasz dane odbiorcy, a następnie akceptujesz transakcje, koniecznie pamiętając o obowiązujących terminach, możliwe, że nie wiesz o sposobie na zautomatyzowanie większości tego typu transakcji.
Banki posiadają w swojej ofercie usługę jaką jest polecenie zapłaty, czyli wygodna forma regulowania powtarzalnych, miesięcznych należności niezależnie od ich kwoty. Przeczytaj, jak działa takie zlecenie stałe.
Czym jest polecenie zapłaty?
Poleceniem zapłaty banki nazywają usługę polegającą na automatycznych płatnościach z Twojego konta, za otrzymane faktury dotyczące m.in.:
- energii elektrycznej,
- gazu,
- wody i ścieków,
- usług telekomunikacyjnych czy związanych z telewizją,
- rat pożyczek pozabankowych,
- ubezpieczenia,
- prenumerat prasowych.
Zgadzając się na polecenie zapłaty, płatność każdorazowo jest dokonywana w naszym imieniu przez bank, po zgłoszeniu się po należność odpowiedniej firmy, instytucji czy wierzyciela.
Jak działa polecenie zapłaty?
Każdy przelew w ramach polecenia zapłaty inicjuje wierzyciel lub usługodawca, zgłaszając się po opłatę bezpośrednio do banku, który pobiera odpowiednie środki z Twojego konta. Całkowicie bez Twojego udziału.
Nie oznacza to, że bank staje się stroną w umowie z Twoim dostawcą energii czy pożyczkodawcą. To nadal Twoje zobowiązania, z tytułu których będziesz otrzymywać stosowne faktury. Nie tracisz też w żadnym wypadku kontroli nad swoimi finansami – przelew możesz odwołać bez podawania przyczyny przez kolejne (niespełna) dwa miesiące.
Polecenie zapłaty jest możliwe dzięki porozumieniom bankowym zawartym na mocy ustawy o usługach płatniczych. Maksymalna kwota, która może być pobrana poleceniem zapłaty, nie jest określona w ogólnopolskich przepisach, za to Ty możesz ją ograniczyć.
Jak włączyć polecenie zapłaty?
Jeśli firma, w której posiadasz zobowiązanie finansowe lub umowę, z tytułu której dokonujesz cyklicznych płatności, przyjmuje zapłatę poprzez polecenie bankowe, masz kilka możliwości, by je uruchomić.
- U dostawcy usługi
za pomocą oświadczenia, którego wzór znajdziesz w dalszej części tekstu lub który udostępnia Twój wierzyciel czy firma, dla której jesteś płatnikiem. Po otrzymaniu od Ciebie pisma, podmiot informuje o nim swój bank, który z kolei porozumiewa się z instytucją, która obsługuje Twoje konto. O uruchomieniu usługi zostajesz poinformowany najczęściej zarówno przez odbiorcę przelewów, jak i swój bank. - W banku stacjonarnie
potrzebujesz takiego samego oświadczenia, jednak dokument pokona odwrotną drogę, by finalnie sprawić, że polecenie zapłaty zostanie uruchomione. Cały proces od momentu dostarczenia pisma do banku, nie powinien trwać dłużej niż 3 dni robocze. - W bankowości elektronicznej
niektóre banki umożliwiają wypełnienie stosownego wniosku w pełni zdalnie, bez konieczności wizyty w placówce i bezpośredniego kontaktu z pracownikiem. Informacji na ten temat szukaj w serwisie swojego banku lub zapytaj, dzwoniąc na infolinię.
Informacje, które muszą zostać zawarte w aplikacji o włączenie polecenia zapłaty to:
- numer konta, z którego mają być pobierane środki,
- numer abonenta / klienta / umowy / identyfikacyjny, który został Ci nadany w momencie podpisania umowy z pożyczkodawcą lub usługodawcą,
- ewentualny termin planowanego zakończenia obowiązywania polecenia zapłaty,
- maksymalna kwota, którą bank może pobrać z Twojego rachunku na rzecz uregulowania należności,
- prośba o dostarczenie dyspozycji dostawcy usługi czy wierzycielowi (jeśli jej zabraknie, będziesz musiał zrobić to samodzielnie).
Choć procedura może na tym etapie wydawać się skomplikowana – w praktyce wcale taka nie jest. Wymaga jednak zebrania i podania szeregu informacji. Wyłączenie polecenia zapłaty wiąże się z kolei z dużo mniejszą ilością formalności.
Jak usunąć zlecenie stałe?
Aby usunąć polecenie zapłaty, wystarczy złożyć taką dyspozycję w jednym z dwóch miejsc:
- Twoim banku,
- u odbiorcy płatności.
Nawet jeśli wcześniej bank wymagał od Ciebie osobistej wizyty w oddziale celem złożenia wniosku o polecenie zapłaty, jego anulowania możesz dokonać najczęściej również w bankowości internetowej, a więc w zaciszu własnego mieszkania.
Ważne, abyś nie robił tego na ostatnią chwilę, ponieważ bank może nie zdążyć przetworzyć Twojej dyspozycji. W takim wypadku możesz oczywiście cofnąć wysłanie przelewu. Masz na to 56 dni od zrealizowania transakcji.
Kontakt z pracownikiem banku oraz elektroniczna bankowość umożliwiają także modyfikacje poleceń zapłaty — zmianę daty obowiązywania czy kwoty maksymalnej.
Ile kosztuje polecenie zapłaty?
Jako klient indywidualny możesz włączyć tę usługę za darmo. Bank, który będzie obsługiwał Twoje konto w zakresie polecenia zapłaty, robi to najczęściej bezpłatnie lub za niewielką opłatą, przykładowo:
- 1 zł za każdą operację (PKO BP),
- 2 zł miesięcznie (mBank),
- 3 zł, jeśli przelewu nie uda się zrealizować ze względu na niewystarczającą kwotę środków na rachunku (BOŚ Bank).
Cena jest niewątpliwie zaletą usługi tego typu. Polecenie zapłaty ma zresztą wiele plusów, choć nie jest też wolne od wad.
Wady i zalety polecenia zapłaty
Konsumenci zlecający polecenie zapłaty, jako jego najważniejsze zalety wyszczególniają:
- oszczędność czasu,
- gwarancję terminowych płatności,
- możliwość opłacania rachunków osób trzecich z własnego konta (na przykład dzieci, które wyprowadziły się na studia, ale pozostają na Twoim utrzymaniu, czy rodziców w podeszłym wieku, których chcesz w ten sposób odciążyć),
- brak ryzyka wprowadzenia błędnych danych do przelewu,
- możliwość odwołania przelewu przez 56 dni,
- bonusy, które firmy przyznają czasem swoim klientom za wybór tego sposobu zapłaty.
Największa wada usługi to z kolei ograniczona grupa firm czy instytucji, które akceptują płatność przy pomocy polecenia zapłaty.
Może się to wiązać z formalnościami, których trzeba dopełnić, by sposób ten był w ogóle możliwy. Mowa o działaniach, które musi wykonać firma, natomiast płatnik – jak już wiesz – składa jedynie odpowiedni druk.
Polecenie zapłaty — gotowy wzór i druk
Uruchomienie polecenia zapłaty musisz zadysponować na odpowiednim druku, na którym musi znaleźć się kilka niezbędnych do zarejestrowania usługi informacji na Twój temat. Wszystkie są zawarte w gotowym wzorze takiego pisma, które znajdziesz poniżej.
Istnieją jednak instytucje, które akceptują jedynie własne, udostępniane wyłącznie przez siebie dokumenty. Aby mieć pewność, że złożysz odpowiedni wniosek, skontaktuj się z firmą, wobec której uruchamiasz automatyczne płatności i dopytaj czy dysponują wewnętrznymi formularzami.
Zlecenie stałe a polecenie zapłaty — czym się różni?
Na koniec wyjaśniamy jeszcze jedną kwestię: czy polecenie zapłaty i stałe zlecenie są tym samym? Zdecydowanie nie.
Choć obie usługi dotyczą zautomatyzowania procesów związanych z cyklicznymi płatnościami, są to zupełnie różne funkcjonalności bankowe.
Różnice między poleceniem zapłaty a stałym zleceniem to głównie:
- Kwota przelewu
w przypadku stałego zlecenia kwota transakcji każdorazowo jest dokładnie taka sama i wynosi tyle, ile pierwotnie zadysponuje właściciel konta. W przypadku polecenia zapłaty kwota może w każdym miesiącu ulegać zmianie, bank pobierze bowiem dokładnie tyle, ile właściciel konta faktycznie musi zapłacić za dane rachunki czy zobowiązania; - Inicjacja pobrania płatności z konta
stałe zlecenie odbywa się w pełni automatycznie, natomiast polecenie zapłaty – po kontakcie ze strony odbiorcy transakcji; - Możliwi odbiorcy automatycznego przelewu
stałe zlecenie możesz zadysponować na dowolne konto, dowolnej osoby. Ilość możliwych adresatów polecenia zapłaty jest ograniczona; - Uruchamianie usługi
by rozpocząć stałe zlecenie, wystarczy zaznaczenie odpowiedniego pola w bankowości internetowej i ustalenie częstotliwości wykonywania automatycznych transakcji. Procedura uruchamiania polecenia zapłaty jest nieco bardziej skomplikowana i czasochłonna.
0 Opinii
Jeszcze nie skomentowano!
Możesz być pierwszy