Jak napisać ogłoszenie – praktyczny poradnik ze wzorami
Słownikowa definicja określenia ogłaszać, mówi nam, że wyrażenie to oznacza podawanie pewnych informacji do wiadomości publicznej. Ogłoszenie jest zatem pisemną formą informowania o czymś całej społeczności lub jej wycinka. Warto wiedzieć, w jaki sposób konstruować takie komunikaty, by nasza wiadomość faktycznie trafiała do większości stykających się z nią osób i nie pozwalała im przejść obok niej obojętnie.
Poniżej przygotowaliśmy poradnik, jak napisać ogłoszenie krok po kroku. Zamieściliśmy w nim także wiele przydatnych wzorów, które na pewno pomogą w uporaniu się z przygotowaniem skutecznego ogłoszenia.
W jakich sytuacjach piszemy ogłoszenie?
Ogłoszenia sprawdzają się zawsze wtedy, gdy chcemy przy pomocy krótkiej formy pisemnej przekazać jakiś fakt do wiadomości ogółu.
Popularne sytuacje, w których decydujemy się na stworzenie ogłoszenia to:
- znalezienie zgubionego przez kogoś portfela;
- zaginięcie kota;
- chęć wydzierżawienia działki;
- chęć sprzedaży/zakupu mieszkania;
- promocja jakiegoś wydarzenia;
- planowanie remontu i chęć powiadomienia sąsiadów o możliwych niedogodnościach.
To oczywiście tylko przykłady, które można mnożyć w nieskończoność. Ogłoszenia są pisane codziennie, w ogromnych ilościach — zawsze wtedy, gdy jakaś osoba musi powiadomić o czymś całe społeczeństwo lub jego część, ale bez skonkretyzowanego adresata. Ze względu na to, że w ogłoszeniach zwracamy się do ogółu, wymaga ono zachowania odpowiedniej formy.
Jak napisać dobre ogłoszenie — najważniejsze zasady
Minimalna ilość słów, ale maksymalna ilość treści — tak w skrócie można opisać nadrzędną zasadę pisania ogłoszeń.
Jeśli chcemy, aby z treścią naszej wiadomości zapoznało się jak najwięcej osób i dla każdej z nich była ona w pełni zrozumiała, musimy opisać zagadnienie:
- krótko — by każdy znalazł chwilkę na zapoznanie się z treścią;
- klarownie — aby każdy zrozumiał, o co dokładnie chodzi autorowi;
- kompleksowo — by odbiorcy wynieśli z lektury wszystkie potrzebne informacje.
Jeśli więc znaleźliśmy psa, nie opisujmy historii naszego spotkania ze zwierzęciem na kilka stron, tylko w kilku słowach opiszmy, gdzie zostało znalezione. Używajmy prostego języka. Zamieśćmy zdjęcie czworonoga lub opiszmy jego wygląd i poinformujmy w ogłoszeniu, gdzie można odebrać pieska oraz podajmy sposób do kontaktu z nami lub miejscem przebywania znajdy.
Jeżeli organizujemy wieczór poezji, musimy natomiast przede wszystkim podać datę, miejsce i godzinę wydarzenia, a także opisać dla kogo przygotowany jest event, czego można się na nim spodziewać, jaki jest koszt wejściówki i — jeśli to istotne — kto jest jego organizatorem.
Jak powinno wyglądać ogłoszenie?
Kiedy chcemy coś ogłosić, musimy przyciągnąć uwagę czytelnika. Najprościej osiągnąć to poprzez krzykliwy nagłówek:
- OGŁOSZENIE;
- KUPIĘ;
- SPRZEDAM;
- ZAGINIONY;
- ZNALEZIONO!
Struktura ogłoszenia powinna wyglądać następująco:
- Nagłówek;
- Opis powodu sporządzenia notatki;
- Najważniejsze informacje (opis wydarzenia, znalezionego lub zgubionego przedmiotu etc.);
- Dane kontaktowe nadawcy wiadomości;
- Wezwanie do działania, czyli tzw. CTA (call to action) – „zadzwoń”, „sprawdź”, „zapisz się” itd.
Ogłoszenie — przykłady do użycia
Aby pokazać, w jaki sposób można zastosować opisane wyżej zasady w praktyce, przygotowaliśmy przykładowe wzory ogłoszeń. Znajdziesz je poniżej.
OGŁOSZENIE — ZNALEZIONO TELEFON
20.09.2023 r. około godziny 10:00 w autobusie linii 77 znaleziono telefon marki SAMSUNG Galaxy S23. Urządzenie zostało przekazane kierowcy autobusu i można odebrać je w zajezdni autobusowej, znajdującej się przy ul. Przykładowej 1 w Warszawie.
ZAGINĄŁ KOT
1 września 2023 r. z mieszkania przy ul. Przykładowej 2 w Warszawie uciekł kot rasy Ragdoll. Zwierzę jest białe z szarym pyszczkiem. Nazywa się Puszek, ale może nie reagować na swoje imię. W dniu ucieczki miało na sobie czarną obróżkę z adresatką. Znalazcę lub osobę, która widziała kota, proszę o kontakt pod numerem 666 666 666. Dla osób, które pomogą sprowadzić Puszka do domu, przewidziana jest nagroda pieniężna.
POSZUKUJEMY MIESZKANIA (KUPNO!)
Młoda para kupi mieszkanie za gotówkę. Minimum 65 m². Najlepiej w okolicy Centrum. Prosimy o kontakt pod numerem 566 566 566 po godzinie 16:00.
OGŁOSZENIE
30 września w godzinach 16:00-19:00 w sali gimnastycznej Liceum Ogólnokształcącego nr 1 im. Mikołaja Kopernika odbędzie się giełda minerałów i skamieniałości. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Wstęp wolny! Więcej informacji na stronie internetowej www.gieldamineralow.lo1.pl
Jak widać wszystkie zamieszczone tu przykłady to krótkie i zwięzłe informacje, które mimo niewielkiej ilości użytych słów, dają jasno do zrozumienia, czego dotyczą. Nieco inaczej mogą wyglądać ogłoszenia o pracę, które — choć podlegają podobnym zasadom — są jednak często nieco bardziej obszerne.
Jak napisać ogłoszenie o pracę?
By napisać dobre ogłoszenie o pracę, należy skupić się na 6 kluczowych elementach.
- Przedstawieniu profilu pracodawcy — najważniejsze informacje o firmie pozwolą zbudować zaufanie do oferty;
- Podaniu miejsca pracy — może to być miasto, całe województwo (np. w przypadku przedstawicieli handlowych) lub praca zdalna, ale należy to szczegółowo wyjaśnić;
- Opisaniu wakatu — podanie zadań czekających na nowego pracownika pozwoli kandydatom ocenić, czy jest to zajęcie odpowiadające ich preferencjom i kompetencjom;
- Wskazaniu wymagań pracodawcy wobec aplikujących — najczęściej stosuje się podział na niezbędne umiejętności oraz takie, które nie są kluczowe, ale mile widziane;
- Opisaniu warunków zatrudnienia — rodzaju umowy, godzin pracy czy benefitów, a jeśli jest to zgodne z polityką firmy, możemy podać także wysokość wynagrodzenia;
- Wyjaśnieniu, w jaki sposób i w jakiej formie można wysłać swoje zgłoszenie — zaznaczmy czy wymagamy wyłącznie CV, czy liczy się dla nas także List Motywacyjny oraz zamieśćmy adres mailowy (lub tradycyjny), pod którym przyjmowane są dokumenty aplikacyjne.
Poza tym należy kierować się zasadami towarzyszącymi tworzeniu wszystkich rodzajów ogłoszeń. Skupić się na konkretnym i jasnym przekazie oraz zamieszczeniu wszystkiego, co uważamy za ważne, jednocześnie dbając o minimalizowanie ilości treści.
Na koniec warto także wspomnieć o poprawności językowej, która — podobnie jak opis pracodawcy — przekłada się na poziom zaufania do danego ogłoszenia i buduje jego pozytywny odbiór.
0 Opinii
Jeszcze nie skomentowano!
Możesz być pierwszy