Bankomat nie wypłacił pieniędzy – co dalej?

Bankomat nie wypłacił pieniędzy – co dalej?

Do sytuacji, w której bankomat nie wypłaca pieniędzy, dochodzi wbrew pozorom dość często. Zwykle zdarza się to z prostej przyczyny – gdy w bankomacie po prostu zabraknie gotówki, co ma miejsce najczęściej w centrach handlowych i na dworcach. Czasami jednak dochodzi do awarii i błędów systemowych, które skutkują tym, że pomimo braku wypłaty gotówki transakcja jej pobrania z bankomatu jest zaksięgowana na rachunku jako obciążenie. Podpowiadamy, co robić w tego rodzaju sytuacjach.

1. Uważnie czytaj komunikaty na ekranie bankomatu

Wiele osób nie otrzymawszy gotówki z bankomatu zaczyna panikować i od razu dzwoni do operatora maszyny lub swojego banku. Czasami jest to zbędne, gdy brak wypłaty pieniędzy wynika po prostu z braku gotówki w bankomacie lub awarii maszyny np. podajnika pieniędzy. Podczas korzystania z bankomatu zawsze więc należy uważnie czytać komunikaty pojawiające się na ekranie, ponieważ mogą one informować o przyczynie niewypłacenia gotówki lub wręcz ostrzegać o awarii. Jeśli pojawiają się takie komunikaty, zwykle nie dochodzi do zaksięgowania transakcji. Na wszelki wypadek warto je jednak uwiecznić na zdjęciu komórką – może się okazać to bardzo przydatne w ewentualnym postępowaniu reklamacyjnym!

Uwaga: nawet jeśli komunikat na ekranie informuje o awarii i braku możliwości wypłaty gotówki, na wszelki wypadek warto sprawdzić w historii rachunku, czy transakcja nie została błędnie zaksięgowana!

2. Zgłoś reklamację do banku

W sytuacji, gdy doszło do zaksięgowania wypłaty gotówki pomimo jej niewydania przez bankomat, sprawę należy niezwłocznie zgłosić do banku w trybie reklamacyjnym. Najlepiej zrobić to w oddziale swojego banku, gdzie pracownik udostępni specjalny formularz, w którym należy podać istotne szczegóły dotyczące zdarzenia, czyli:

  • dokładny czas transakcji
  • miejsce transakcji – konieczny jest przynajmniej adres bankomatu, można podać także numer identyfikacyjny maszyny
  • swoje dane
  • dane rachunku, który został obciążony
  • numer karty
  • dane do korespondencji i kontaktowe (np. telefon)
  • podstawę reklamacji (błędnie zaksięgowane obciążenie rachunku)
  • oczekiwany sposób rozwiązania problemu.

Oto przykładowy formularz reklamacyjny banku Pekao.

Formularz taki można oczywiście także wypełnić w domu i przesłać do banku pocztą tradycyjną lub elektronicznie. W razie wątpliwości dotyczących sposobu postępowania i złożenia reklamacji, należy zadzwonić na infolinię swojego banku.

Uwaga: składając reklamację, zawsze należy wskazać oczekiwany sposób rozwiązania problemu – w tym przypadku należy zażądać zwrotu pieniędzy, które błędnie zostały pobrane z rachunku.

3. Czekaj na rozpatrzenie reklamacji

Tryb oraz czas postępowania reklamacyjnego jest określony w regulaminie banku. Zwykle bank ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi lub pisemne poinformowanie klienta o braku możliwości udzielenia jej w tym terminie – w tym drugim przypadku rozpatrzenie reklamacji powinno nastąpić nie później niż w ciągu 60 dni od dnia złożenia reklamacji.

Pozytywne rozpatrzenie reklamacji oznacza, że bank w ciągu maksymalnie 30 dni powinien dokonać rozliczenia z klientem, czyli zwrócić mu niesłusznie pobrane z konta pieniądze.

Postępowanie reklamacyjne w praktyce

Niestety w praktyce postępowania reklamacyjne związane z błędnie zaksięgowaną wypłatą z bankomatu nie zawsze kończą się dla klienta pozytywnie. W Internecie można znaleźć mnóstwo historii opisywanych przez zdesperowanych klientów, których bank odesłał w takich sytuacjach z kwitkiem.

Najczęściej problem z odzyskaniem pieniędzy dotyczy sytuacji, gdy korzysta się z bankomatów nienależących do banku. Bank otrzymawszy pismo reklamacyjne od klienta, zwraca się wtedy do operatora bankomatów o wyjaśnienie sprawy – wystarczy, że ten w odpowiedzi stwierdzi, że saldo w bankomacie w danym dniu było prawidłowe, czyli nie odnotowano żadnej nadwyżki gotówki. Dla banku to wystarczy, by odrzucić reklamację jako bezpodstawną. W takiej sytuacji należy napisać odwołanie od reklamacji, przedstawiając dowody na to, że rzeczywiście nie otrzymało się pieniędzy z bankomatu – najczęściej banki żądają nagrania z monitoringu, co zwykle wymaga złożenia stosownego wniosku na policji. Wniosek taki powinien złożyć bank, dlatego w odwołaniu od reklamacji, można tego od banku zażądać.

Istnieją również sytuacje zupełnie odwrotne – zdarza się, że bank sam z siebie zwraca pieniądze nawet bez postępowania reklamacyjnego. Zwykle dotyczy to sytuacji, w których ma miejsce poważna awaria systemu o zasięgu ogólnokrajowym, którą w dodatku szeroko komentują media.

Zgubiłeś kartę do bankomatu? W tym artykule tłumaczymy co zrobić: https://pozyczasz.pl/zgubilem-karte-do-bankomatu-co-zrobic

Bankomat nie wypłacił pieniędzy – co dalej?
4.3 (3 głosów)

O autorze

Michał Kamiński
Michał Kamiński 238 artykuły

Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem. Pasjonat finansów i nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Od 3 lat pisze partykuły dla największych portali finansowych w Polsce. Posiada bardzo duże doświadczenie w sektorze pożyczek pozabankowych, a także produktów bankowych. Wolny czas poświęca na podróżowanie oraz fotografię przyrody.

Zobacz także

0 Komentarzy

Jeszcze nie skomentowano!

Możesz być pierwszy skomentuj ten post!

Dodaj opinię