Chwilówki jeszcze bezpieczniejsze – weszła w życie nowa ustawa

Chwilówki jeszcze bezpieczniejsze – weszła w życie nowa ustawa

Wszystko wskazuje na to, że pożyczki pozabankowe, kojarzone w niedawnej przeszłości głównie z wysokimi kosztami zaczną w końcu zyskiwać zaufanie klientów. Nie minął rok od wprowadzenia nowej ustawy, która reguluje maksymalny koszt pożyczki a w ubiegłym miesiącu zaczęły obowiązywać kolejne zmiany. Od 22 lipca 2017 roku weszła w życie ustawa o kredycie hipotecznym, które nowelizuje także ustawę o kredycie konsumenckim. Najważniejsza zmiana dla firm pożyczkowych to obowiązkowa rejestracja w rejestrze prowadzonym przez KNF, czyli organ Państwowy. Dotychczas taki rejestr był prowadzony przez Związek Firm Pożyczkowych. Ustawa reguluje także kwestie reklamowania produktów finansowych.

"Najważniejsze zmiany, które przynosi ustawa: Obowiązkowy wpis do rejestru KNF oraz szereg regulacji prawnych w prezentowaniu reklam pożyczek i kredytów"

Rejestr – czyli bez wpisu nie mogą pożyczać

Do wpisania do rejestru są zobowiązane wszystkie podmioty spełniające kryteria instytucji pożyczkowe, czyli:

  • banki krajowe
  • banki zagraniczne
  • firmy pożyczkowe
  • SKOK-i
  • każdy inny podmiot, którego działalność polega na udzielaniu kredytów konsumenckich

Każda firma rozpoczynająca działalność jest bezwzględnie zobowiązana do uzyskania wpisu, zanim zacznie świadczenie usług. „Stare” firmy, wraz w wejściem w życie nowej ustawy kogą kontynuować działalność a na zdobycie wpisu mają 6 miesięcy. Wzór wniosku o wpis do rejestru oraz dodatkowe informacje można uzyskać na stronie internetowej KNF.

Reklamy – koniec treści “małym druczkiem”

Nowa ustawa wprowadza także szereg regulacji prawnych, które pomogą konsumentom w sposób precyzyjny rozumieć reklamy produktów finansowych. Zgodnie z zapisami ustawy, reklamy powinny być prezentowane w sposób jasny i jednoznaczny. Wprowadzono zakaz używania zwrotów nieprecyzyjnych i dwuznacznych komunikatów marketingowych. Zabroniono używania  czcionek, które są nieczytelne.

Reklamy produktów finansowych będą musiały również zawierać przykład reprezentatywny pożyczki lub kredyty, który prezentował będzie wartości takie jak:

  • wysokość i rodzaj stopy kredytowej
  • RRSO
  • całkowita kwota kredyty
  • całkowita kwota do spłaty

reklama-maly-drukTak koszty kredytu przedstawiał w 2015 roku jeden z banków

Nowa ustawa – co zyska konsument

Nowa ustawa z pewnością przyczyni się do tego, że kredyty czy też chwilówki staną się dla klientów jeszcze bezpieczniejsze. Rygorystyczne regulacje dotyczące reklamowania kredytów czy pożyczek spowodują, że firmy pożyczkowe będą stosowały jasne i zrozumiałe przekazy reklamowe. Informacje o kosztach kredytu będą jasne i czytelne. Nie spotkamy się już a absurdalną sytuację, kiedy to w reklamie kredytu informacja o jego kosztach widoczna jest przez kilka sekund w dodatku nieczytelną czcionką.

Rejestr instytucji finansowych to kolejny trafiony pomysł ustawodawcy. Dzięki temu wyeliminowane zostaną firmy działające w szarej strefie, które niekoniecznie przestrzegają maksymalnych, ustawowych kosztów kredytu. Także z internetu znikną strony „udawajcie” firmy pożyczkowe. Dotychczas w sieci często można było się natknąć na witrynę do złudzenia przypominająca firmę pożyczkową, a tak naprawdę była ona jedynie tak zwanym pośrednikiem do zbierania danych, które przekazywała później prawdziwym pożyczkodawcom. Nowe prawo z pewnością wyeliminuje takie patologie.

Podsumowanie

Nowa ustawa ma zdecydowanie działanie prokonsumneckie. Wprowadza szereg regulacji, dzięki którym klienci firm pożyczkowych i banków będą mogli czuć się jeszcze bezpieczniej. W tym miejscu przypominamy również, że Ministerstwo Finansów aktualnie opracowuje nowy projekt ustawy o kredycie konsumenckim, który jeszcze bardziej ma zmniejszyć maksymalne koszty kredytu czy też chwilówki.

 

 

Dodaj swoją ocenę

Zobacz także

0 Komentarzy

Jeszcze nie skomentowano!

Możesz być pierwszy skomentuj ten post!

Dodaj opinię